Maj började med en resa till New York. Det var andra gången för mig och jag vill dit snart igen! Jag och Arvid reste med två av hans vänner från Göteborg med respektive. Vi hade turen att bo hemma hos Oscars föräldrar så det möjliggjorde lite extra unnande med middagar o så. Generellt var prisnivån som hemma då dollarn i skrivande stund är rätt hög. Kommer inte ihåg varenda ställe men för min egen och andra NYC-sugnas skull ska jag skriva ner mina bästa tips. 
 
 
 
 
Williamsburg, Brooklyn

Otroligt mysig stadsdel med mycket vintagebutiker och mysiga caféer. Väldigt hipster (och tyvärr rätt dyrt) men roligt att titta på folk o inspireras. 
 
 
 
På söndagar är det en marknad som heter Artist & Fleas i Williamsburg som var helt fantastisk. Jag hittade solglasögon och Arvid skägggrejer. Fanns både vintagekläder och olika smycken och konstnärer.
 
 
 
 
Ett tips är att promenera över Williamsburg bridge, den är rosa! 
 
 
 


 
Whyte hotell har en nice skybar och goda drinkar. Finns även en hel del andra barer runt i kring. Vi satt en kväll på ett ställe tvärsöver med några Newyorkers som Simon hade träffat sist han var där och helt plötsligt började en stand up show. 
 
 
SoHo
Här hittade vi shopping och nice caféer. Värt att gå igenom Little Italy och China town som ligger nära.




 
RainbowRoom, Rockefeller center
Högst upp i Rockefeller center finns en bar. Det är gratis att komma in men dresscode gäller. Otroligt mäktig utsikt över Manhattan och framförallt Central park. 
 
 
Brooklyn Bridge


 




Roosvelt Island
Vi tog linbanan till Roosvelt Island, det var häftigt och gick att åka på vanliga metrokortet. Ön hade ett parkstråk med massor av körsbärsblommor. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Central park
 
 
 


 
 
 
 
 
Upper East Side
Här bodde vi. Rekommenderar dock att bo längre ner på Manhattan eftersom det är där restaurangerna och barerna är. Det blev mycket tunnelbana för oss. 
 
 
Huvudstående på Park Eve.
 
Times Square
Typisk turistgrej men ändå lite häftigt o besöka. Finns en del butiker runt om som är värda besök. Forever 21 och Uniqlo älskar jag. Billigt, trendigt o kul! 
 
 
 


 
 
High Line
Ett måste för den som gillar trädgård och arkitektur. En gammal högluftsbana som gjorts om till park. Gå hela sträckan och kom dit när det börjar bli mörkt då ljussättningen var superfin. 
 
 
 
 
Greenwich village & East village
Här var vi kvällstid mest. Gå på jazzklubb! Jag brukar inte lyssna på jazz men det här var häftigt. Mysiga små hak i källare med livemusik och otroligt stämningsfullt. Fick Gatsby-feeling! 
 
 
 
Speak Easy
 
Många barer är fortfarande så kallade Speak Easy, det finns inga skyltar utan en behöver veta vart det är. Rekommenderar att följa Sandra Beijers blogg (Niotillfem) hon rekommenderar flera sådana ställen. Vi var på Back Room, riktigt tjusigt.
 


Karin

Det coolaste jag gjorde i New York var att åka tåg från Grand Central till Fairfield och sedan till Orange för att besöka PEZ Visitors Center :-) Det var såååå häftigt att åka tåg i USA <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress